Mød instruktøren for Aarhus Festugerevy 2024: Kim Brandt. Kim er en veteran inden for revyens verden, hvilket er tydeligt med hans profesionelle og sjove tilgang til at insturere. Lær Kim bedre at kende i vores interview med ham:
Hvad inspirerede dig til at blive instruktør for festugerevyen?
Egentlig skulle jeg jo slet ikke have haft noget med årets Festugerevy at gøre. Men da den oprindelige instruktør måtte trække sig pga. arbejdsmæssige udfordringer, og at jeg var blevet anbefalet som instruktør, så var det ikke svært at sige ja tak. Jeg kender jo Rosenteatret i forvejen, da i løbet at 1990´erne spillede en del forestillinger på teatret.
Hvad er de største udfordringer ved at instruere en revy?
Den store udfordring er at finde de gode tekster om de emner, som revyen gerne vil berøre. Skal teksterne være eksempelvis sjove, skæve, gakkede, eftertænksomme, alvorlige? For mig skal en revy indeholde tekster fra alle hylder. Så den store udfordring er at finde de gode tekster, som alle kan relatere til, og som rammer noget i publikum.
Kan du fortælle lidt om din kreative proces, når du udvikler et nyt nummer til revyen?
Jeg begynder med at finde ud af, hvad teksten handler om. Derefter begynder tankerne om mulighederne for nummeret – hvad skal nummeret give af oplevelse til publikum. Hvad er det for nogle karakterer, der optræder i teksten – hvordan ser de ud, hvordan er måden de taler på osv. Hvad er budskabet i teksten og hvordan får vi det bedst fortalt. Jeg tænker meget i billeder. Og det er min fornemste opgave at formidle mit indre billede videre til resten af produktionen. Herfra er det et samspil med skuespillerne, kapelmester m.fl. at finde den rigtige kombination så nummeret får liv.
Hvilken produktion har du senest arbejdet på før Festugerevyen?
Jeg har været instruktør på ”Gudeskatten” hos Amatørteatret Fyrkatspillet, som hvert år opfører en forestilling ved Vikingeborgen Fyrkat.
Hvad er dit næste projekt?
Jeg skal instruere en forestilling med elever på Dansk Talentakademi i Holstebro. En kunstskole for unge mellem 16 – 25 år, hvor de passioneret kan dyrke og udvikle sit kunstneriske udtryk i form af bl.a. musical, teater, dans, musik m.m.
Hvordan balancerer du mellem humor og respekt, især når revyen indeholder satire?
Vi lever i en tid, hvor nogen hurtigt kan føle sig trådt på eller krænket. Derfor skal der nogle gange tænkes flere gange, før en tekst får liv. For mig kan stort set alle emner berøres i en revy – bare man husker at gøre det med respekt. Revy skal ikke støde – men gå lige til grænsen. Om det lykkes eller man kommer til at overskride grænsen, kan være et svært balancepunkt.
Hvordan arbejder du sammen med skuespillerne for at få det bedste ud af deres præstationer?
For mig er samspillet med skuespillerne en stor del at arbejdet med at skabe en revy – og teater i det hele taget. Jeg kan komme med en masse idéer – men hvis ikke skuespillerne griber dem og gør dem til deres egne, så kan det være lige meget. Skuespillerne skal kunne se sig selv i rollerne for at kunne levendegøre dem. Derfor er kommunikation, samtale, tillid, initiativ og mod vigtige ingredienser i arbejdet. Det er ikke sjældent, at der prøves mange forskellige ting af, inden teksten og karaktererne sidder i skabet. Eller at nummeret slet ikke kommer med i den endelige revy, da vi ikke har kunne knække den berømte kode.
Hvordan integrerer du musik og dans i revyen?
Musik er en vigtig del af vores liv. Musik kan gøre noget ved os mennesker, som intet andet kan. Musik kan hjælpe med at sætte den rette stemning – glæde, fest, eftertænksomhed osv. Og nogle gange er det bare nemmere at berøre et emne i en musikalsk sammenhæng. Kan man derudover tilføre en koreografi, som sammen med musikken kan levere det ønskede budskab, så skal det selvfølgelig bruges. Dans og musik kan tilføre noget godt for både øjne og ører.
Kan du dele en sjov eller mindeværdig anekdote fra prøverne?
Der er heldigvis mange grin, når man arbejder med en revy. Men de øjeblikke, som betyder mest for mig, at når en tekst kan ramme noget i os. Både hos skuespillerne selv samt de andre på holdet. Når tårerne får frit løb – pga. af grin eller fordi man er rørt. Det er for mig de største og mest minderige øjeblikke.
Hvad håber du, at publikum tager med sig efter at have set revyen?
Udover en hyggelig aften hvor hverdagens udfordringer sættes på pause og hvor latteren står øverst. Så håber jeg også, at publikum har fået noget at tænke over, når de går hjem. At vi som revy har sat nogle tanker i gang, som kan resultere i nogle snakke i de små hjem.